Rumag: bedrijfsidentiteit en massa commercie

Afgelopen weken hebben we gezien dat zich een ramp heeft voltrokken voor het merk Rumag. Massaal heeft Nederland in één van de meest rampzalige periodes van onze planeet, een sterk en jong merk onderuit zien gaan. Dit gebeurde zo snel dat we waarschijnlijk nu pas de effecten zullen gaan zien.

Levensduur van een merk

Voor Jim Roses is wat er nu gebeurt een interessante ontwikkeling om een aantal redenen. Het leert ons namelijk een aantal belangrijke lessen over de levensduur van een bedrijf / merk. Deze situatie heeft ons bovendien geleerd dat een merk naast een visuele identiteit ook voornamelijk bestaat uit een haarfijne balans tussen product en integriteit. In 2015 bestond Rumag slechts uit de oprichters Tim en Thijs en een stagair. Destijds mocht Jim Roses hen helpen met een foto en videoshoot, voor hun gloednieuwe merchandise lijn. Deze case is nog te vinden op onze website. Rumag was toen een nieuw jong en brutaal merk dat nog wel erg op zoek was naar hun eigen identiteit. Tim vroeg ons bijvoorbeeld mee te denken over de positionering van hun fotocontent. Met name de foto’s van jonge meiden met tattoos en middelvingers waren punt van discussie. Wij waren van mening dat de middelvinger op den duur toch negatief zou uitpakken. We waren op zich wel gecharmeerd van het ruige statement.

Rumag was in die tijd zoals men zou zeggen “een knal op je bek, gevolgd door een zoen op je wang” (Geleende quote, bron onbekend)

Uiteindelijk besloten we het ruwe karakter van Rumag door te laten sijpelen in de fotocampagne. We zochten tijdens de casting niet naar gepolijste modellen, maar selecteerde stoere gezichten. Het eindresultaat was de lookbook shoot en een brandvideo opgenomen in hartje Amsterdam. We hebben Rumag zich daarna met veel succes zien ontwikkelen op verschillende terreinen. Hun quotes waar ze ooit mee begonnen werden harder maar ook serieuzer en hun content verschoof meer naar video en andere terreinen zoals travel. Het succes van Rumag werd dus vooral bepaald door het brede aantal terreinen waar ze zich in de afgelopen vijf jaar enorm in hebben ontwikkeld.

Waar ging het mis?

Helaas is het onlangs helemaal mis gegaan. De rede ligt wat ons betreft vooral in het feit dat Rumag klaarblijkelijk massaproductie en mega commercialiteit boven authentieke creativiteit verkoos. De quotes en zodoende de producten bleken vooral van derden te zijn. Daarnaast dachten ze er goed aan te doen door op de actualiteit rondom het Corona virus te duiken met mondkapjes bedrukt met “krijg.de.corona” en “Coronalijer”.

Een gevaarlijke zet bleek achteraf, aangezien het Corona virus hierna in alle hevigheid losbarstte. Van een onschuldig griepje was allang geen sprake meer. De quotes vielen dan ook helemaal verkeerd bij het grote publiek. De onduidelijke actie ten behoeve van het Rode Kruis was de druppel. Zondag met Lubach dook erop als een pitbull en Rumag werd ongenadig hard aangepakt. Persoonlijk moest ik direct denken aan het lot van Buckler bier dat Youp van het Hek hoogstpersoonlijk heeft weten te slopen. Enfin iedereen heeft het kunnen zien en het is zeker niet aan ons om een oordeel te vellen of Rumag een trap na te geven. Het zegt alleen wel iets over merkbeleving en authenticiteit. Het publiek gedoogd merken maar is ook genadeloos wanneer men wordt bevestigd in de algemene perceptie rondom een merk. Rumag heeft de afgelopen jaren wellicht iets te veel hooi op de vork genomen door te snel en te vaak overal te willen zijn. Ze verloren daarin hun eigen kracht uit het oog en waren in de ogen van het publiek niet meer dat hippe brutale kledingmerk maar een merk dat graag overal een slaatje uit wilde slaan. Ook hierin klinkt het verlies van de eigen bedrijfsidentiteit door.

 

Zondag met Lubach dook erop als een pitbull en Rumag werd ongenadig hard aangepakt.

Houd de identiteit van je product zuiver

Kortom de bedrijfsidentiteit van Rumag is door de jaren heen verwaterd. Het product, de haarscherpe quote en bijbehorende merchandise, verloor haar geloofwaardigheid. Hoe de toekomst van Rumag eruit zal gaan zien weet niemand. Op Insta hebben ze nog een grote schare volgers, maar dit kan natuurlijk in de komende weken veranderden. Thijs is weg en een andere CEO heeft het stokje overgenomen. Al met al niet echt een hoopvolle ontwikkeling. Jim Roses wenst Rumag in ieder geval veel succes en wijsheid toe.

Benieuwd wat Jim Roses voor u kan doen?

Neem contact op