Joe Exotic: de beste reclameman van dit moment

Covid 19 brengt mensen samen. Beter gezegd, zorgt ervoor dat mensen verplicht thuis moeten zitten en slechts de keus hebben uit thuiswerken, gezinstaken of entertainment. Dit laatste klinkt vooral voor Netflix als muziek in de oren, want als er één bedrijf is dat garen spint bij Covid 19, dan zijn zij het wel. En laat hen nu juist een parel in handen hebben, genaamd Tiger King. Voor wie het heeft gemist: Tiger King is een documentaire die gaat over Joseph Allen Schreibvogel, beter bekend als Joe Exotic. Deze Amerikaanse homoseksuele zookeeper had een roadside zoo vol met o.a. tijgers, leeuwen en andere katachtigen. De documentaire portretteert zijn leven en dat van de mensen om hem heen. De kosmos verschuift af en toe en dan ontstaat er zoiets als puur toeval, maar dit lijkt bijna het universum boven de pet te gaan. Deze documentaire heeft namelijk zoveel kleurrijke figuren weten samen te brengen dat dit nog jaren Spin-offs en speelfilms kan opleveren. Deze personages passeren o.a. de revue:

The Tiger King Joe Exotic

Joe Exotic loopt mank op één kruk, heeft een geblondeerd matje en een lijntje onder zijn ogen en is bovendien doodsbang voor tijgers. Toch heeft hij er zo’n 200 rondlopen. Daarnaast trekt hij te pas en te onpas een wapen om de frustraties van zich af te schieten. Hij luistert graag naar zijn eigen countryliedjes die hij zelf niet zingt, noch schrijft.

De echtgenoot

De levenspartner van Joe is een niet homoseksuele jongen zonder tanden, bedekt onder matig gezette tattoos die met Joe is getrouwd. Daarnaast heeft deze jongen een seksuele affaire met de receptioniste en is onlangs vader geworden.

Een transgender

We maken ook kennis met een transgender man die in de documentaire nog vrouw is en die voor het oog van de camera zijn arm verliest aan een hongerige tijger. Overigens wil hij niets van stoppen weten. Het leven moet doorgaan, dan maar zonder linkerarm.

De directeur

Het hoofd van de zoo is een man die na een mislukte bungee jump zijn beide benen verloor. Hij loopt nu rond met kleurrijke metalen protheses.

De documentairemaker (niet de maker van de documentaire Tiger King)

We maken ook kennis met een andere documentairemaker, compleet met hoed en doorgerot gebit. Hij is bij Joe Exotic beland en wordt nu zelf geportretteerd terwijl hijzelf een reality documentaire opneemt inclusief reality show over Joe Exotic.

De langharige ijsberende werknemer

Dan is er nog een werknemer die steevast met zonnebril rond ijsbeert die ook wat betreft de staat van zijn gebit voor niemand onder doet.

 

De aartsvijand

Uiteraard heeft Joe Exotic niet overal goede vrienden. Zo maken we kennis met Carole Baskin. Zij runt een opvangcentrum voor grote katachtigen en heeft het als levensmissie Joe’s zoo te laten sluiten. Zij lijkt redelijk in balans totdat de kijker erachter komt dat ze verdacht wordt van de moord op haar eerste man Don Lewis. Deze multimiljonair is verdwenen en met vermoed dat hij is gevoerd aan haar tijgers. De lijst is nog veel langer dus ik raad aan om deze documentaire vooral zelf te gaan bingewatchen.

Wat heeft deze Joe Exotic met reclame te maken?

Deze documentaire heeft alles waar een reclameman van droomt. De factoren onwaarschijnlijkheid, authenticiteit, goede pr, een groot netwerk en publiek heel veel publiek. Ja dit is een documentaire die meer dan viraal gaat. Het was niemands bedoeling maar deze documentaire is zo krankzinnige dat het van ieder personage in één klap een beroemdheid heeft gemaakt. En laat dit nou net de meest vurige wens zijn geweest van Joe Exotic. Hij heeft namelijk zijn roem verkregen, meer dan hij ooit had durven dromen. Wellicht niet op de manier die hij zelf voor ogen had. Jaren was hij bezig met het maken van reality shows en deed hij zelfs een gooi naar het presidentschap. Uiteraard verloor hij dit grandioos. Toch was het de krankzinnige obsessie met Carole Baskin en daden (bijvoorbeeld het kapotschieten van poppen die Carole moesten voorstellen) die hem zijn roem brachten met een levenslange gevangenisstraf tot gevolg. De grootste prestatie van Tiger King is echter dat het indirect reclame maakt voor een aantal serieuze ethische zaken. Deze reclame is daarom niet persé bedoeld voor commerciële doeleinden, laat staan voor de zaken van Joe Exotic, integendeel!

Het internet zegt steeds vaker nee!

Denk bijvoorbeeld eens aan de houding van mensen ten opzichte van exotische dieren. Door deze documentaire komt men erachter dat er meer tijgers in de “achtertuinen” van mensen in de VS leven dan in het wild. Het knuffelen van leeuwen- en tijgerwelpjes is daar namelijk een nationale obsessie. Het fokken van welpjes is hierdoor een lucratieve handel geworden en zodoende volledig uit de hand gelopen. Want wanneer de welpjes klein zijn, passen ze makkelijk in een sporttas maar uiteraard vergeten mensen snel dat deze beesten nogal groot kunnen worden. De gevolgen van deze documentaire en de veranderende kijk op dieren in gevangenschap is al enige tijd bezig. Toch is daar nu de onderlinge algemene verontwaardiging bijgekomen. Wie durft het namelijk straks nog in zijn hoofd te halen om met een lijger welpje op de foto te gaan en het op social media te slingeren. Je weet dat je op zo’n moment de toorn van het internet over je af roept. Memphis Depay kan hierover mee praten. Naast de verontwaardiging over het welzijn van de dieren, is er ook een strafrechtelijke kant. Men vermoed dat ook de FBI deze documentaire met veel interesse heeft gevolgd. Er gaan namelijk geruchten dat het onderzoek naar de verdwijning van Don Lewis, de man van Carole Baskin, heropend zal gaan worden. Joe Exotic is zodoende zonder het zelf te weten de grootste reclameman van dit moment. Zijn verhaal en de content die het heeft opgeleverd is beter dan het beste reclamebureau kan verzinnen. Laten we hopen dat hij er over 32 jaar samen met de wereld op kan terugkijken.

 

Tiger King is nu te zien op Netflix

 

 

Benieuwd wat Jim Roses voor u kan doen?

Neem contact op